Setiap
masyarakat kaya dengan kebudayaannya yang tersendiri dan unik. Begitu juga
dengan masyarakat Melayu yang kaya dengan pelbagai jenis adat, pelbagai jenis
tarian, kata-kata nasihat dan banyak lagi. Pada entri kali ini, saya akan
memberikan definisi bagi ungkapan-ungkapan seperti bidalan, pepatah-petitih,
kata-kata pujangga, hadis Melayu, perbilangan, gurindam, seloka, tamsil,
peribahasa, simpulan bahasa, ibarat dan perumpamaan. Ungkapan-ungkapan ini
merupakan kata-kata yang boleh digunakan untuk memberi nasihat, teguran serta prearrange kepada setiap masyarakat agar kesejahteraan masyarakat dapat dijaga.
UNGKAPAN MELAYU
|
DEFINISI / CONTOH
|
Bidalan |
Sejenis ungkapan yang menekankan tentang
teladan yang mengandungi unsur pengajaran.
Contoh :
Kalau kail panjang sejengkal, lautan dalam
jangan diduga.
- Kalau tidak mahir dalam sesuatu bidang itu,
akibatnya buruk.
|
Pepatah-petitih |
Peribahasa yg mengandungi nasihat, ajaran
orang tua-tua serta adat masyarakat.
(Kamus Dewan Edisi Keempat 2007:1176)
Contoh :
Tak lapuk dek hujan, tak lekang dek panas
- Adat yang tidak berubah; sesuatu yang tetap
utuh.
|
Kata-kata pujangga |
Perkataan orang bijak pandai yg mengandungi
pengertian yg tinggi.
Contoh :
- Semulia-mulia manusia ialah siapa yang
mempunyai adab, merendahkan diri ketika berkedudukan tinggi, memaafkan ketika
berdaya membalas dan bersikap adil ketika kuat.
|
Hadis Melayu |
Perkataan yang bukan bersandar atau disabdakan
oleh Rasulullah s.a.w.. Ungkapan mengenai sesuatu perkara yang kebanyakannya
diambil daripada kitab-kitab Jawi lama ataupun banyak merujuk kepada buku
terjemahan dalam bahasa Melayu tanpa merujuk kepada naskhah asal bahasa
Arabnya.
Contoh :
Tuntutlah ilmu sampai ke negeri China.
|
Perbilangan |
Perbilangan adat adalah ikatan puisi yang
menyatakan adat lembaga atau asal usul adat lembaga khususnya terdapat dalam
kalangan mereka yang memakai Adat Pepatih (Aripin Said, 1996).
Contoh :
Raja menobat di dalam alam,
Penghulu menobat di dalam luak,
Lembaga menobat di dalam lingkungannya,
Ibu bapa menobat pada anak buahnya,
Orang banyak menobat di dalam terataknya.
|
Gurindam |
Puisi lama yang terdiri daripada dua baris
serangkap dan mempunyai pelbagai pengajaran.
Contoh :
Apabila orang yang banyak tidur,
Sia-sia sahajalah umur.
|
Seloka |
Puisi yang mengandungi ajaran seperti
sindiran, jenaka dan lain-lain.
(Kamus Dewan Edisi Keempat 2007:1428)
Contoh :
Seloka Pak Pandir
Anak dipijak dagang dijinjing,
Kucing dibunuh tikus dibela,
Harta habis badan tergadai,
Mendengar gelagak dagang,
Tak sedar bertelanjang,
Mendengar guruh dilangit,
Air ditempayan dicurahkan,
Mulut kena suap pisang,
Buntut kena cangkuk onak,
Gunting makan dihujung,
Pak Pandir juga yang menanggung,
Apa didengar gelagak dagang,
Gelagak rambutan jantan,
Orang berbunga dia berbunga,
Orang berbuah dia haram,
Kilat memancar hujan tak jadi,
Awak juga kecundangan.
|
Tamsil |
Kiasan asal yang diperluas dengan lebih
panjang lebar dan mengandungi beberapa isi pengajaran, nasihat, teladan,
serta pemikiran yang bernas.
Contoh :
Tua-tua keladi, makin tua makin menjadi.
- Makin tua makin banyak pengalaman.
|
Peribahasa |
Ayat atau kelompok kata yang mempunyai susunan
yang tetap dan mengandungi pengertian yang tertentu.
Contoh :
Bagaimana
acuan begitulah kuihnya;
Bagaimana
contoh begitulah gubahannya.
-Anak
yang menurut baka bapanya; sesuatu itu menurut asalnya.
|
Simpulan bahasa |
Susunan kata yang digunakan dalam percakapan, tulisan,
frasa atau rangkai kata yang tertentu susunan katanya.
Contoh :
Campur tangan
- Melibatkan diri dalam urusan orang lain.
|
Ibarat |
Kiasan yang sering menggunakan perkataan
'ibarat' untuk membuat perbandingan tentang sesuatu perkara. Ia bertujuan
untuk menjadikan maksudnya bertambah nyata.
Contoh :
barat rumput yang sudah kering, ditimpa hujan
segar kembali.
- Orang melarat mendapat pertolongan.
|
Perumpamaan |
Perumpamaan ialah susunan katakata yang indah,
ringkas, dan kemas serta mempunyai maksud yang tersirat.
Contoh:
Bagai si kudung mendapat cincin.
-Orang yang tidak dapat merasai nikmat atau
menggunakan kemudahan yang diperoleh
|
No comments:
Post a Comment