TEORI INTERAKSIONALIS (BLOOM)
Teori
ini berkembang pada tahun 60-an dan 70-an dan merupakan sebuah teori yang
mengambil jalan tengah antara behavioris dengan mentalis. Berdasarkan teori
ini, pemerolehan bahasa diperoleh berdasarkan faktor persekitaran dan semula jadi.
Selain menerima latihan
bahasa pasif daripada ibu bapa, kanak-kanak memproses bahasa secara aktif
kerana memiliki struktur dalaman dalam pemerolehan bahasa - faktor-faktor
seperti persekitaran sosial, kematangan, biologi dan kognitif memainkan peranan
utama dalam perkembangan bahasa kanak-kanak.
Berdasarkan faktor-faktor
di atas, pada entri ini saya hanya akan menyentuh faktor persekitaran sosial.
Faktor ini turut melibatkan ibu bapa yang merupakan individu paling dekat
dengan kanak-kanak. Penggunaan bahasa yang bagaimana oleh ibu bapa akan
dicontohi oleh anak-anak mereka. Oleh itu, kanak-kanak belajar berinteraksi
berdasarkan pengalaman mereka berbahasa bersama ibu bapa mereka. Penggunaan bahasa
oleh ibu bapa seperti bahasa Melayu, bahasa Cina, bahasa Tamil atau sebagainya turut
mempengaruhi bahasa pertama kanak-kanak.
Oleh itu, ibu bapa atau
ahli keluarga yang lebih tua dalam keluarga perlulah menggunakan bahasa yang
sesuai semasa berkomunikasi agar kanak-kanak dapat mencontohi penggunaan bahasa
tersebut dan seterusnya mengamalkannya dalam pertuturan mereka.
No comments:
Post a Comment